Jak wybrać pośrednika? – weryfikacja kompetencyjna

Wybór pośrednika, z którym mamy rozpocząć współpracę polecamy rozpocząć od sprawdzenia tego czy spełnia on wymogi, o których pisaliśmy w artykule Jak wybrać pośrednika? – weryfikacja formalna. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo prawidłowej obsługi transakcji postarajmy się też sprawdzić pośrednika od strony jego kompetencji. Zadajmy mu kolejnych parę pytań. Od kiedy firma działa na rynku nieruchomości? Jakie doświadczenie mają osoby tam zatrudnione? Ilu pośredników w firmie posiada licencję? Ile lat istnieje firma na rynku i jak długo działają w branży nieruchomości osoby w niej zatrudnione, to jedno z podstawowych kryteriów, jakimi powinniśmy się kierować. Poza tym duży udział pośredników licencjonowanych w ogólnej liczbie osób pracujących w firmie daje znacznie większą gwarancję dobrej jakości usługi i przestrzegania standardów zawodowych podczas obsługiwania klienta i przeprowadzania transakcji. Chociaż na rynku można spotkać osoby zajmujące się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami od wielu lat i wykonujące swój zawód w sposób profesjonalny bez licencji, to należy podkreślić, że zdecydowana większość fachowców w tej branży posiada licencję. Jakich środków firma używa do promowania oferty kupna/wynajmu? Czy współpracuje z innymi pośrednikami? Jednym z największych błędów popełnianych przez klientów jest nadmierne ufanie pośrednikowi w kwestii ceny za jaką obiecuje on sprzedać/wynająć nieruchomość. Dla dużej liczby klientów jest to podstawowe kryterium wyboru pośrednika. Wielu pośredników tylko po to aby pozyskać ofertę oferuje „gruszki na wierzbie”, dając ułudę klientowi uzyskania nierealnej ceny. Tego typu pośrednicy często nie promują należycie oferty. Nie wystawiają jej w odpowiedni sposób na rynek licząc, że sami znajdą kupującego/najemcę i w konsekwencji pozyskają wynagrodzenie od obu stron transakcji. Kwestia maksymalnie możliwej ceny do uzyskania za nieruchomość jest oczywiście podstawowa, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że przeszacowanie ceny powoduje brak zainteresowania ofertą i w efekcie spadek wartości oferty w oczach potencjalnych nabywców. Podstawową zasadą przy wystawieniu nieruchomości na rynek jest urealnienie jej rynkowej wartości. Ważne jest prawidłowe przedstawienie oferty w postaci ciekawego opisu, zdjęć, planów i przede wszystkim zaprezentowanie jej szerokiemu gronu nie tylko potencjalnych nabywców, ale też innym pośrednikom, którzy mogą te ofertę zaprezentować swoim klientom poszukującym nieruchomości. Zapytaj więc pośrednika na jakich portalach internetowych będzie oferta prezentowana, czy będzie ogłaszana w prasie? Jak wielu innych pośredników będzie miało bezpośredni dostęp do tej oferty i możliwość jej dalszej prezentacji? W przypadku ofert z klauzulą wyłączności upewnij się, czy oferta będzie wprowadzona do bazy ofert na wyłączność mls.org.pl – największej platformy współpracy przy sprzedaży ofert na wyłączność. Czy firma należy do organizacji zawodowych, stowarzyszeń? Czy regularnie szkoli pracowników? Przynależność do organizacji zawodowych i stowarzyszeń nie jest dla pośrednika obowiązkowa. Jednak może świadczyć o tym, że pośrednik utrzymuje odpowiednie standardy pracy, przestrzega regulaminów, chce działać w grupie, nie boi się poddać weryfikacji środowiska, uczestniczy w szkoleniach i seminariach podnosząc swoje kwalifikacje. Przynależność do organizacji zawodowych jest też istotna w przypadkach sporów pomiędzy klientem i pośrednikiem. Komisja etyki przy stowarzyszeniach pośredników wyciągają konsekwencje w stosunku do pośredników nie przestrzegających standardów pracy z klientami. Nadrzędną organizacją zrzeszającą stowarzyszenia pośredników w Polsce jest Polska Federacja Rynku Nieruchomości (pfrn.pl). Przygotowała ona i wprowadziła w 2006 roku Kartę Praw Klienta. Sprawdź czy pośrednik ją podpisał. Na poziomie regionalnym funkcjonują stowarzyszenia. I tak na Mazowszu wiodącym jest to Warszawskie Stowarzyszenie Pośredników w Obrocie Nieruchomościami (wspon.org.pl). Na szczeblu lokalnym mogą istnieć mniejsze organizacje zrzeszające w swej grupie firmy lub biura, które wymieniają między sobą oferty – np. Akces Nieruchomości (akcespolska.com). Poza tymi wskazówkami nie rezygnujmy z wywiadu wśród znajomych, którzy zostali obsłużeni przez pośredników. Na pewno znajdziemy kogoś, kto ma pozytywne doświadczenia ze współpracy z pośrednikiem i może go polecić. Nie mniej jednak i takiemu polecaniu nie ufajmy do końca i osobiście sprawdźmy komu powierzamy swoje sprawy.