Jak wybrać pośrednika? – weryfikacja formalna

Zaufanie klientów do pośredników w obrocie nieruchomościami zawsze było mocno ograniczone. Na taka a nie inną opinię o tym zawodzie „zapracowały” liczne praktyki nieuczciwych pośredników. Wydaje się, że planowana ustawa deregulacyjna sprawy nie polepszy i tym trudniej będzie wybrać osobę, której najczęściej powierzamy poważne sprawy finansowe. Jak dokonać wstępnej weryfikacji pośrednika, który chce z nami nawiązać współpracę? Na wstępie polecamy zadanie paru prostych pytań, odwiedziny w siedzibie pośrednika i przejrzenie zaproponowanej przez niego umowy pośrednictwa. Sprawdź czy pośrednik posiada licencję. Podmioty działające na rynku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami są zobligowane od 2002 roku przez ustawę o gospodarce nieruchomościami do prowadzenia działalności przez pośredników posiadających licencję lub osoby działające pod nadzorem licencjonowanego pośrednika. W tym drugim przypadku należy sprawdzić, któremu pośrednikowi (z jakim numerem licencji) ta osoba podlega. Właściciel biura obrotu nieruchomościami nie musi być licencjonowanym pośrednikiem, natomiast musi zatrudniać pośrednika z licencją. Oficjalny wykaz wszystkich licencjonowanych pośredników wraz z numerami licencji znajduje się znaleźć na stronie www.transport.gov.pl > Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa > Gospodarka Nieruchomościami > Rejestry. Sprawdź czy pośrednik jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej. Wymóg ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności pośrednictwa obowiązuje od 2001 roku. Nie są to przypadki odosobnione, że pośrednik nie posiada aktualnego ubezpieczenia OC. Jeśli działając w złej wierze narazi klienta na straty materialne, jest problem z zasądzeniem odszkodowania. Klient może jedynie wystąpić na drogę cywilną. Po przeprowadzonej transakcji, ważną sprawą jest posiadanie faktury wystawionej przez pośrednika, potwierdzającej wykonanie przez niego usługi. Nie ufaj pośrednikowi, który proponuje przeprowadzenie transakcji bez faktury, bo tym samym możesz być pozbawiony ochrony prawnej. Sprawdź czy pośrednik dokonał zgłoszenia bazy danych osobowych. Przy podpisaniu umowy pośrednictwa powierzasz swoje dane osobowe pośrednikowi. Od końca 1999 roku istnieje obowiązek zgłaszania gromadzonych baz danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który ma prawo do kontroli prawidłowości ich przechowywania i dysponowania nimi. Jeśli jest okazja, odwiedź pośrednika w jego biurze. Jeśli zawierasz umowę poza siedziba pośrednika, masz prawo do wglądu w dokumenty potwierdzające wykonywanie działalności gospodarczej i dokument tożsamości. Autentyczność podawanych danych można sprawdzić w ewidencji działalności gospodarczej, krajowym rejestrze sądowym lub lokalnym stowarzyszeniu pośredników (np. WSPON – wspon.org.pl). Starannie i uważnie przeczytaj umowę pośrednictwa. Wiele o pośredniku i jakości świadczonych przez niego usług może powiedzieć zaproponowana przez niego umowa pośrednictwa. Umowa pośrednictwa musi zawierać imię, nazwisko i numer licencji pośrednika odpowiedzialnego za realizację umowy oraz oświadczenie pośrednika, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej z tytułu czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (najlepiej jak posiada numer polisy ubezpieczeniowej). Wysokość wynagrodzenie pośrednika musi być precyzyjnie określona w postaci kwoty brutto. Pośrednicy stosują niestety wiele umów zawierających niedozwolone prawem zapisy tzw. klauzule abuzywne. Ale o tym już innym razem.