Obowiązki podatkowe związane z nieruchomościami

Kwiecień to miesiąc, w którym wszyscy przypominamy sobie o tym, że urząd skarbowy pilnie śledzi nasze dochody. Obrót nieruchomościami rodzi wiele zobowiązań podatkowych. Chciałabym przypomnieć tym wszystkim, którzy w ostatnim czasie sprzedali nieruchomość przed upływem 5 lat od daty nabycia i złożyli deklarację, że uzyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczą na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od daty zbycia, jakie dokumenty muszą pilnie gromadzić i co oznacza sformułowanie „cele mieszkaniowe”.

W zależności od rodzaju poniesionych wydatków, na wezwanie urzędu (zwykle tuż przed upływem 5-letniego okresu, w którym urząd skarbowy ma prawo kontroli podatnika) należy przedstawić:

1. w przypadku spłaty kredytu lub pożyczki zaciągniętych na zakup nieruchomości mieszkalnych (gdy podatnik nie korzystał z ulgi odsetkowej):
– umowę kredytowa z bankiem;
– zaświadczenie z banku o kwocie spłacanego kredytu (kapitał i odsetki) z uwzględnieniem okresu 2-letniego.

2. przy nabyciu nieruchomości na rynku pierwotnym:
– akt notarialny zakupu nieruchomości;
– potwierdzenia wpłat własnych z tytułu zakupu nieruchomości (potwierdzenia przelewów, wyciągi z rachunków bankowych, potwierdzenia wpłat KP)

3. przy nabyciu nieruchomości na rynku wtórnym:
– akt notarialny zakupu nieruchomości;
– potwierdzenia wpłat, wyciągi z rachunków bankowych (UWAGA: jeśli nową nieruchomość kupiliśmy tuż przed upływem okresu 2-letniego i zapłaciliśmy środkami z kredytu bankowego, to mamy duży kłopot; urząd uwzględni jedynie spłacane raty kredytu w okresie 2-letnim od zbycia poprzedniej nieruchomości, a więc może nawet żadną…).

4. przy budowie, rozbudowie, nadbudowie, przebudowie, remontach lub modernizacji własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, jak również w przypadku adaptacji własnego lokalu niemieszkalnego na cele mieszkalne:
– akt notarialny zakupu nieruchomości;
– odpis z księgi wieczystej;
– decyzja: pozwolenie na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę;
– przydział ze spółdzielni mieszkaniowej;
– faktury VAT i rachunki według zestawienia.

5. za pośrednictwo w obrocie nieruchomościami:
– faktura VAT.

W przypadku poniesienia wydatków przed podpisaniem aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości należy okazać umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości. Urzędowi musimy przedstawić oryginały ww. dokumentów i dostarczyć kopie. W przypadku niewydatkowania pełnego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości należy złożyć deklarację PIT-23 i zapłacić podatek razem z odsetkami ustawowymi.